Välkomna hösten med nya lokalare rutiner!

Vanliga frågor

Mylla i Corona-tider

Levererar ni som vanligt?
Ja, vi levererar som vanligt, och det är ännu viktigare för oss att fortsätta att göra det. Om något visar den uppkomna situationen vikten av att ha en bra och lokal livsmedelsproduktion. Utan den blir vi sårbara, och det är viktigt att vi stöttar våra lokala bönder så att de kan fortsätta med sitt fina arbete att producera maten till oss. Många av dem levererar normalt främst till restauranger och caféer, så när de drabbas så slår det också hårt mot de lokala och småskaliga producenterna. 

Kanske är det här också ett bra tillfälle att se över vad du har hemma i skafferi och frys. Köp hem lite extra mat och gör ett par långkok att ha i frysen, och njut lite extra av en vällagad middag hemma tillsammans med de du tycker om. Om inte annat så är det ju både klimatsmart och plånboksvänligt, och långkoket fungerar ju bra både som lunchlåda och till lata hemmakvällar oavsett vad som händer med coronavirus. Läs mer om vikten av det lokala i dessa tider

Hur sker leveranserna?
Leveranserna kommer att ske som vanligt och enligt plan varje torsdag. För allas trygghet minskar vi fysisk kontakt vid leverans. Om du har hemleverans kommer våra chaufförer från Move by bike att ringa för att säkerställa att du är hemma och kan ta emot leveransen, och sedan ställa kassarna utanför dörren.

Hur hanterar ni hygienen?
Då vi hanterar färskvaror har vi noggranna rutiner i hela vår verksamhet för att säkerställa hygien och temperaturer genom hela kedjan, från producent och hem till dig. Enligt Livsmedelsverket finns också kunskap från tidigare utbrott med liknande coronavirus som visar att denna typ av virus smittar från sjuka personer och inte genom ytor som till exempel livsmedel och livsmedelsförpackningar (https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/sjukdomar-allergier-och-halsa/utbrott).

Vi håller oss uppdaterade kring utvecklingen och följer alla rekommendationer från våra myndigheter. Aktuell information om utvecklingen av covid-19 finns hos Folkhälsomyndigheten:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/smittsamma-sjukdomar/coronavirus/fragor-och-svar-om-nytt-coronavirus/

Vi är stolta över att kunna arbeta tillsammans med så många duktiga, lokala producenter och är som alltid måna om att hålla högsta kvalitet.

Om att handla hos Mylla

När är deadline för att göra en beställning?

Våra bönder behöver lite tid för att få din färska mat redo, därför behöver vi din beställning före 23.59 på söndag för leverans på torsdag kväll veckan efter.

Måste jag prenumerera på er kasse?

Nej, vi tror inte på att tvinga någon. Du kan köpa kassen vid ett enstaka tillfälle om du vill, och det gäller alla andra produkter också. Däremot tror och hoppas vi att möjligheten att prenumerera gör din vardag enklare. Du kan ju alltid ta en paus från prenumerationen om du skulle vilja!

Hur fungerar prenumerationen hos er?

Du kan själv välja hur ofta du vill ha din leverans: varje, varannan eller var tredje vecka. När du skapar prenumerationen läggs beställningen till din första vecka, och dina kortuppgifter sparas på en säker server (prenumerationer kan tyvärr inte betalas med Swish).

Varje vecka (eller så ofta som du har valt) skapas en ny order till dig, och du kommer då få en ny orderbekräftelse. Ordern skapas samma dag som du lade din första beställning (dvs om du lade beställningen en tisdag så skapas den nya ordern alltid på tisdagar framöver).

Du kan när som helst säga upp, pausa eller ändra din prenumeration genom att logga in på Mina sidor och välja Hantera prenumeration. Ändringarna gäller då från och med nästa order. De ordrar som redan är skapade (oavsett om de är levererade till dig eller inte) påverkas inte av ändringen.

Om något är oklart kan du såklart alltid kontakta oss på hej@myllamat.se så hjälper vi dig.

Hur ofta får jag min leverans?

Du kan själv välja hur ofta du vill ha leverans - varje, varannan eller var tredje vecka. 

Jag vill prenumerera på fler varor än kassen, går det?

Ja självklart! Alla våra tillvalsprodukter som ägg, mejeri, kompletterande köttkassar och annat går att prenumerera på, så att du får de varor som normalt går åt hemma hos dig. Lägg de produkter du vill ha i varukorgen, och välj att prenumera på varukorgen när du kommer till kassan. Där kan du också välja hur ofta du vill få din prenumeration - varje, varannan eller var tredje vecka. 

Hur lång uppsägningstid har er prenumeration?

Som sagt, vi tror inte på att binda upp någon på långa prenumerationstider. Du kan säga upp din kasse när som helst, men senast en vecka innan nästa leverans. 

Går det att pausa prenumerationen?

Absolut! Logga in på Mina sidor, välj Hantera prenumeration och klicka sedan på "Pausa prenumeration". 

Hur kan jag avsluta min prenumeration?

Logga in på Mina sidor, välj Hantera prenumeration och klicka sedan på "Se detaljer". Längst ner på sidan finns då ett val för att "Avsluta prenumeration". Eller så kontaktar du oss på hej@myllamat.se så hjälper vi till!

Kan jag ändra mina varor i prenumerationen?

Jajemen! Logga in på Mina sidor, välj Hantera prenumeration och klicka sedan på "Se detaljer". Då visas flera val, bland annat "Varor i min prenumeration". Klicka på den så kan du ändra antal eller ta bort enskilda varor i prenumerationen. Du kan också alltid kontakta oss på hej@myllamat.se så hjälper vi dig.

Jag vill köpa till lite extra av någon produkt, hur gör jag då?

Då lägger du en ny beställning på bara just den varan, och väljer att göra en engångsbeställning när du kommer till kassan. Prenumerationen fortsätter som vanligt. 

Hur och när betalar jag?

Vi accepterar betalning från alla stora betalkortsutgivare och via Swish. Pengarna dras från ditt konto när beställningen läggs. För prenumerationer kan vi dock inte hantera betalningar från Swish, utan då gäller betalkort. Vi sparar inga kortuppgifter själva, utan all information ligger på en krypterad och säker server. 

Vad händer om något jag beställt inte finns tillgängligt?

För det mesta kommer din beställning att komma som förväntat - men det kan finnas tillfällen där en gröda inte är klar att skördas, eller det exempelvis inte blev någon fångst av fisk. Där det är möjligt försöker vi alltid hitta ett liknande alternativ. När något är otillgängligt eller vi har gjort ett utbyte, kommer vi meddela dig. Om du är missnöjd med din ersättningsvara, säg till så får du pengarna tillbaka istället.

 

Om Mylla Mat

Varför välja Mylla?

För att lokalproducerade råvaror i säsong är färskare, godare, nyttigare, bättre för närområdet och mer klimatsmart! Och inte minst för att du som kund också får fantastiska recept och matlagningstips från lokala kockar och restauranger. Mylla Mat är den enda aktören som kan erbjuda denna kombination, direkt hem till dörren!

Varför är ni ett vinstdrivande företag om ni vill göra gott?

Vi är övertygade om att det är vår bästa chans att kunna göra en så stor positiv skillnad på så kort tid som möjligt

Men då vill ni ju bara tjäna pengar som alla andra företag?

Ja, men aldrig på bekostnad av producent eller konsument. Vi kan öka vinsten genom att sälja till fler konsumenter och effektivisera processer som lagerhantering, logistik etc. Aldrig genom att minska producenternas marginaler eller prisökningar mot konsument.

Hur vet jag om era producenter är bra?

Åk och träffa dem! Eller läs mer om våra bönder här. De tycker det är jättekul med besök, men boka i förväg så de inte är upptagna med att producera mer god mat! 

 

Leveranser

Vad kostar hemleverans?

Leveranskostnad är 49kr. 

Hur levererar ni min beställning?

Vi har gjort ett medvetet hållbart val att använda oss av lastcyklar för hemleverans. Eller så kan du själv hämta upp din beställning hos oss eller på något av våra utlämningsställen.

Hur gör jag om jag får plötsligt förhinder och inte kan ta emot leveransen?

Vi förstår att oväntade saker kan uppstå. Kontakta vår kundtjänst så hittar vi en lösning! 

Vad händer om jag inte är hemma vid leveransen?

Först och främst försöker budet kontakta dig för att hitta en lösning. Om du inte är hemma och budet inte får tag på dig, men har kommit fram till din dörr, så lämnas varorna utanför dörren. Om budet varken får tag på dig eller kommer fram till din dörr så kommer din leverans finnas för upphämtning hos oss på Höjdrodergatan 32 efter överenskommelse. Vi försöker alltid hitta en lösning så att du får din kasse, men eftersom det handlar om färskvaror kan vi inte alltid garantera hållbarhet och tillgänglighet efter leveransdagen.  

Vad händer om jag glömmer att hämta min kasse på utlämningen?

Om du inte kommit när det närmar sig stängning av utlämningen så ringer vi, så att vi kan hitta en lösning. Om vi inte får tag på dig så kommer din kasse finnas för upphämtning hos oss på Höjdrodergatan 32 efter överenskommelse. Vi försöker alltid hitta en lösning så att du får din kasse, men eftersom det handlar om färskvaror kan vi inte alltid garantera hållbarhet och tillgänglighet efter leveransdagen.  

Hur levereras all mat till er innan ni packar om det?

På lite olika sätt. En del bönder kör redan regelbundet till Malmö och då lämnar de varor till oss också. En del av dem plockar också upp grannarnas produkter på vägen och tar med till oss. Och en del av dem hämtar vi upp, antingen själva eller genom en logistikpartner. 

Generellt vill vi försöka jobba med våra leveranser, både från producenterna och ut till dig som kund på ett så smart, effektivt och klimatsmart sätt som möjligt.

Kan jag handla hos er även om jag inte bor inom leveransområdet?

Ja, det går bra! Vi har även utlämning en gång i veckan (på torsdagar) på vår lokal i Caroli, vid S:t Knut i Malmö, precis utanför Nova i Lund och i den gamla smedjan i Hjärup. Här hittar du en aktuell karta över leveransområde och utlämningsställen

 

Gårdskassen & recept

Hur mycket mat är det i en Gårdskasse?

Det är grönsaker för en genomsnittlig vecka. Därutöver så ingår protein för två måltider, vilket protein beror på om du valt Standard, Vegetarisk eller Vegansk kasse. Sedan kan du såklart köpa till ägg, mejeri och en del andra basvaror om du önskar.

Är alla råvaror ekologiska?

Nej, vi tror mer på att veta hur råvarorna odlas, produceras eller hur djuren föds upp. Som utgångspunkt önskar vi att alla produkter ska vara ekologiskt märkta, men vi gör bedömningar från fall till fall. Det är inte så svart och vitt och vi berättar om varje råvara och producent istället, så att du som kund kan skapa dig en egen uppfattning. Det finns exempel på där det inte hade varit till djurens fördel om produkten hade haft ekologisk märkning, då föredrar vi att djuren har det bra. Det finns också råvaror från stadsodlare som odlar enligt ekologiska principer men inte har råd med märkningen. 

Vem är det som utformar recepten?

Varje vecka är det olika kockar eller matinspiratörer som står bakom recepten. De slutgiltiga recepten skrivs alltid färdigt av Mylla Mat för att säkerställa att de är på en kunskapsnivå som passar alla typer av hemmakockar. 

Finns det olika kassar med olika typer av recept?

Myllas Gårdskasse finns som Standard, Vegetarisk och Vegansk. Vi har inte specifika kassar för barn, familj, glutenintoleranta osv. Istället har vi ett basrecept med instruktioner och tips för hur de kan användas olika för olika typer av behov. Vi vill att det ska bli enklare i köket, inte mer komplicerat. 

Kan jag själv ändra innehållet i Gårdskassen?

Nej, vi tror på att det finns en fördel i att inte bestämma själv, att prova på råvaror som man annars kanske inte köpt. 

När får jag reda på vilket innehåll det är för kommande vecka?

Du får ett mail på tisdagen med information om innehåll, tips på recept och annan information. Leverans av Gårdskassen sker på torsdagen, då du också får en fysisk version av "Veckans Mylla" i din kasse.

Kan jag se tidigare recept på er hemsida?

Självklart kan du det - här hittar du alla våra recept!

 

Övrigt

Vem ska jag kontakta om jag har förslag på kommande kockar, restauranger eller producenter?

Fantastiskt, vi älskar input och idéer! Kontakta oss på hej@myllamat.se.

Hur använder jag en rabattkod jag fått?

När du kommer till kassan och ska betala finns möjlighet att skriva in din rabattkod.

 

Våra detaljerade köpvillkor kan du läsa här