Vanliga frågor

Om Mylla Matmarknad

Varför är ni ett vinstdrivande företag om ni vill göra gott?

Vi är övertygade om att det är vår bästa chans att kunna göra en så stor positiv skillnad på så kort tid som möjligt

Men då vill ni ju bara tjäna pengar som alla andra företag?

Ja, men aldrig på bekostnad av producent eller konsument. Vi kan öka vinsten genom att sälja till fler konsumenter och effektivisera processer som lagerhantering, logistik etc. Aldrig genom att minska producenters marginaler eller prisökningar mot konsument.

Varför har ni inte extrapriser på era produkter?

För att det går emot vår vision om att öka matens värde och att vi inte vill att producenter ska få mindre betalt. Vi tror inte på lägre priser för att ”locka in” kunder i vår butik. Vi tror att människor uppskattar värdet på våra produkter, och vår rörelse mot bättre mat, mer än att spara några kronor.

Varför har ni inte lika många produkter som andra affärer?

Vi garanterar 100% transparens och spårbarhet, det kan vi inte göra om vi skulle ha lika många varor som en normal mataffär.

Dessutom tror vi inte att  du behöver alla de olika val som finns. Vi erbjuder två, eller ibland flera, alternativ till två olika priser. Vi tror inte du egentligen vill lägga tid på att jämföra fler produkter. 

Hur vet jag om era producenter är bra?

Åk och träffa dem! Eller läs mer om våra producenter här. De tycker det är jättekul med besök, men boka i förväg så de inte är upptagna med att producera mer god mat!

Hur uppkommer matsvinn i en mataffär?

Svinnet beror ofta på att bäst-före-datum passeras. Det kan vara felbedömningar när butiken lägger beställning, kunders oregelbundna köpmönster, konkurrenternas eller butikens egna kampanjer, eller kanske en ofördelaktig produktplacering i butikshyllan. Eftersom vi beställer våra färskvaror från producenterna efter att du har lagt din beställning så kan vi lova att dina varor är färskare än i en vanlig butik, och vi minskar samtidigt på matsvinnet. 

Om att handla hos er

När är deadline för att göra en beställning?

Våra producenter behöver lite tid för att få din färska mat redo, därför behöver vi din beställning före 23.59 på måndagen för leverans på torsdag kväll.

Är det ett minimibelopp jag måste beställa för?

Ja, vi har ett minimibelopp på alla beställningar på 200kr. 

Hur gör jag om jag får plötsligt förhinder och inte kan ta emot leveransen?

Vi förstår att oväntade saker kan uppstå. Kontakta vår kundtjänst så hittar vi en lösning!

Hur och när betalar jag?

Vi accepterar betalning från alla stora betalkortsutgivare och via Swish. Pengarna dras från ditt konto när beställningen läggs.

Vad händer om något jag beställt inte finns tillgängligt?

För det mesta kommer din beställning att komma som förväntat - men det kan finnas tillfällen där en gröda inte är klar att skördas, eller det exempelvis inte blev någon fångst av fisk. Där det är möjligt försöker vi alltid hitta ett liknande alternativ. När något är otillgängligt eller vi har gjort ett utbyte, kommer vi meddela dig. Om du är missnöjd med din ersättningsvara, säg till så får du pengarna tillbaka istället.

En produkt som jag verkligen gillar går inte att beställa.

Eftersom vi arbetar med små producenter och med produkter som kan vara säsongsberoende kan vi inte garantera att en viss produkt kommer att finnas tillgänglig hela tiden. För de flesta produkter har vi alternativ som vi hoppas du kommer tycka lika mycket om!

Leveranser

Vad kostar hemleverans?

Leveranskostnad är 49kr. 

Hur levererar ni min beställning?

Vi har gjort ett medvetet hållbart val att använda oss av cyklar för leverans.

Hur levereras all mat till er innan ni packar om det?

På lite olika sätt. En del producenter kör redan regelbundet till Malmö och då lämnar de varor till oss också. En del av dem plockar också upp grannarnas produkter på vägen och tar med till oss. Och en del av dem hämtar vi upp, antingen själva eller genom en fraktpartner. 

Generellt vill vi försöka jobba med våra leveranser, både från producenterna och ut till dig som kund på ett så smart, effektivt och klimatsmart sätt som möjligt. För frakt via lastbil saknas idag bra eldrivna alternativ, men vi för diskussioner tillsammans med våra samarbetspartners för att hitta så bra lösningar som möjligt. Det vill både vi och dem. 

 

Våra detaljerade köpvillkor kan du läsa här