Om Mylla Matmarknad

Mylla Matmarknad grundar sig på en tydlig mission. Den är mycket större än oss och något som vi kommer sträva emot varje morgon när vi trötta drar oss upp ur sängen och lämnar barnen på dagis. Vi ska minska avståndet mellan de som producerar maten och de som äter den, och göra det enklare för människor att köpa bra mat. Mat som är bra för hälsan, samhället och vårt klimat.

Idén bakom Mylla är egentligen ganska enkel. Vi tycker själva det är svårt att som stressade småbarnsföräldrar och storstadsbor kunna handla närodlad, bra, mat. Mat som vi vet var den kommer ifrån. Hur den producerats, och av vem.

Standardiserad mat i stora volymer, till låga priser, från stora leverantörer. Det passar enklast in i stora effektiva logistiksystem. Egna märkesvaror. Det ger bäst vinstmarginal för livsmedelskedjan. Men är det en utveckling som vi konsumenter egentligen önskar? Att det närodlade är det exotiska inslaget i butiken istället för det som importerats från när och fjärran?

Med hjälp av dagens teknik borde vi kunna handla direkt från olika matproducenter, och få det levererat hem. Utan en massa mellanhänder och transporter kors och tvärs. Lite som dåtidens lanthandel med modern teknologi. Det ger bättre och färskare mat till dig som kund, samtidigt som det ger bättre betalt för de som producerar maten.

Vi vill berätta om historien bakom maten. Hur det odlas och vem det är som odlar. Vi tror att maten smakar bättre om vi vet lite mer om den. Vi vill helt enkelt minska avståndet mellan de som producerar maten och oss som äter den. Det är en mission som är värd att kämpa för och vi är säkra på att det finns många som känner likadant!

Teamet bakom Mylla Matmarknad

Vi som har gett oss på detta mastodontprojekt att förändra relationen till, och sättet vi handlar livsmedel på, är tre ambitiösa, och troligtvis naiva, småbarnsföräldrar och entreprenörer.

Rickards erfarenhet ligger mer inom det kommersiella och har under många år arbetat som strategikonsult med fokus på att hjälpa större företag få ut mer av relationen mellan dem själva, produkten och konsumenten.

Maria har jobbat med e-handel länge, och då sålt andra typer av produkter från mindre producenter. Passionen för att hitta bra kvalitet, passionerade producenter och att få berätta deras historier är det som driver henne. 

Petter har en bakgrund inom det digitala och har försökt hjälpa både mindre och större företag med att förstå hur de bättre kan utnyttja kraften i det digitala. Han brinner för hur robotar kan involveras och mat kan levereras hem med drönare eller självkörande elbilar.

Vi hoppas ni vill följa med på resan!