Välkomna hösten med nya lokalare rutiner!

Nr 11, vecka 49/2019

Köttbönder med passion för klimatet och mat grundad i forskning

Det pratas mycket om att vi behöver minska på vår köttkonsumtion för att minska klimatavtrycket. Men det kan också hjälpa att faktiskt välja kött som är producerad på ett hållbart sätt. Denna veckan tar vi er med för att träffa Tomas och Ann på Tolånga 17, som är både passionerade och engagerade i både sina djur och att bygga en så hållbar verksamhet som möjligt. Vi hade ett inspirerande samtal och hoppas att du också ska få samma positiva bild av dem som vi har. 


Julen närmar sig och alldeles snart kommer vi öppna upp för beställning av lokala råvaror till julbordet. Men först bjuder vi in Susanna Bill till Mylla-köket och hon bjuder på matinspiration baserad på forskning. Forskning, blir inte det torrt och tråkigt? Inte alls, här är fokus på smakrik mat som också är nyttig för oss. Bättre än så kan det väl inte bli, tycker vi. 

Välkommen till en smakrik vecka!
Maria, Sofia och Rickard

 

Här nedanför hittar du längre texter, filmer och annat som du kan ha glädje av när du lagar mat av råvarorna i veckans kasse. 

Läs Veckans Mylla som pdf

Veckans recept

Så anpassar du recepten till alla!
För förenkla i vardagen utgår vi från samma grundrecept till alla våra maträtter. Du som väljer att enbart äta veganskt väljer helt enkelt bort det animaliska i recepten. Istället använder du det veganska alternativ vi skickat med samt övriga ingredienser och tillbehör som du föredrar, såsom växtbaserade mejeriprodukter.

Veckans gästkock

Susanna Bill

Veckans bonde

Tolånga 17

Veckans råvara

Rotselleri

Handla hem!

Om du vill följa Susannas recept fullt ut behöver du köpa eller ha detta hemma. Du kan ofta utesluta eller ersätta med liknande produkter du redan har hemma.

Pasta med linser och svamp
Vitlök, rökt ost (eller annan smakrik ost), rapsolja, havregrädde eller annan grädde, torkad timjan, bladspenat, avokado, vitvinsvinäger, örtsalt, spagetti, mandlar.

Örtkyckling, brysselkål och belugalinser
Vitlök, blandade örter, citron, äppelcidervinäger, rapsolja, grov och söt senap, mandel.

Ugnsbakad rotselleri
Ädelost (eller annan smakrik ost), rapsolja, senapsfrön, pumpafrön.

Plättar med kanelstekta äppelklyftor
Vita bönor, grovt rågmjöl, kokossocker, bakpulver, havremjölk eller annan mjölk, rapsolja, ägg, vispbar sojagrädde eller annan grädde, smör, kanel, vaniljsocker.