Värna det lokala i tuffa tider! Stötta små producenter, beställ mat hos Mylla.

Tillagning av linser, ärtor, bönor och quinoa

Olika typer av linser, bönor, ärtor och quinoa har länge setts som en tråkig och gammaldags typ av råvara, men har fått ett uppsving på senare år. Nu odlas dessutom många gamla kultursorter på nytt och upptäcks av både stjärnkrogar och hemmakockar. Många av de gamla kulturgrödorna är ofta både smakrika och näringsrika, och i en kost som går mer åt det gröna hållet har de en självklar plats. 

Dessa är några av de linser, ärtor, bönor och quinoa som finns med i våra kassar - självklart lokalt odlat! Oftast i Skåne, men ibland i andra delar av Sverige.  

Gröna linser, Anicia

I Frankrike har den lilla gröna delikatesslinsen stjärnstatus för sin komplexa smak och breda användningsområden. Här uppe i norr får den ännu mera smak då den mognar långsamt. Behöver inte blötläggas utan kokas direkt.

Beskrivning: Vackert marmorerad grönsvart lins med vegetal doft som drar åt vitpeppar och vått gräs. Komplex, rustik smak med eftersmak av peppar.

Tillagning: Skölj linserna noga. Koka upp rikligt med vatten och salt (2,5 %). Lägg i linserna och låt dem koka försiktigt i 17 minuter.

Gråärt

Tillsammans med spannmål och rovor har gråärten varit den viktigaste basfödan för oss nordbor. Den har närt oss i svåra tider och bidragit till vår starka folkhälsa. Är smakrik och väldigt användbar. 

Beskrivning: Hasselnötsbrun, melerad ärta med ljus kärna. Ren doft och nötig smak.

Tillagning: Skölj ärterna noga i kallt vatten. Koka upp rikligt med vatten och salt (2,5%). Lägg i ärterna och låt dem koka försiktigt i 30 minuter. Har du blötlagt dem över natten räcker 8 minuters koktid.

Gulärt, Vreta

Den lilla, pärlliknande ärten är en viktig del i klassisk svensk husmanskost. Trots sin fina kokbarhet, höga smak och goda proteininnehåll försvann den till förmån för mer högavkastande sorter. Vreta är unik i att vara släkt i direkt nedstigande led från äldre svenska och danska lantsorter.

Beskrivning: Små, runda, beigegula ärter med intensivt ärtig smak.

Tillagning: Skölj ärterna noga och blötlägg över natten. Koka upp rikligt med vatten och salt (2,5 %). Lägg i ärterna och låt dem koka försiktigt i 15 minuter.

Lupinböna, Mirabor

Lupinbönan kan vara det mest intressanta livsmedel som finns just nu. Bra för jorden och för oss som äter den. Lupinbönan har lika höga proteinvärden som sojan och trivs utmärkt här uppe i Norden. Bör dock inte förväxlas med den blomsterlupin som växer vilt i Sverige och är giftig.

Beskrivning: Vackra guldgula bönor med fast konsistens. Smörig, fyllig smak med en mild smak av beska i avslutningen.

Tillagning: Skölj bönorna noga. Koka upp rikligt med vatten och salt (2%) och låt bönorna koka försiktigt i 25 minuter. För en mer mjäll konsistens blötlägg i 8 timmar och koka sedan i 15 minuter i saltat vatten enligt ovan.

Quinoa, Titicaca

Quinoa som på svenska även kallas mjölmålla är en ört som är släkt med spenat och rödbeta vilken växer vilt i Sydamerika, men som visat sig gå utmärkt att odla i Sverige. Helt fri från gluten, mycket näringsrik och användbar i mängder av rätter.

Beskrivning: Små ljusa, runda frön. Nötig doft och mild, lite söt smak med en lätt beska i avslutningen.

Tillagning: Skölj quinoan noga. Koka upp rikligt med vatten och salt (2,5 %). Lägg i quinoan och låt koka försiktigt i 15–18 minuter.

Källa: Nordisk Råvara