Välkomna hösten med nya lokalare rutiner!

Råvaran: Spenat

Att spenaten är näringsrik är känt sedan länge, inte minst då en viss animerad sjöman vid namn Karl-Alfred började skylta med det redan på 30-talet. C-vitamin och K-vitamin hör till de godheter spenaten är rik på, medan allt från fräscha sallader till mustiga grytor hör till de godheter den gör sig riktigt fin i.

Redan under våren skymtar spenatens första spröda, mörkgröna blad på den skånska myllan och därefter går det undan. Spenaten växer snabbt och är generös nog att låta sig skördas ett flertal gånger under säsongen, som sträcker sig från maj till augusti.

Spenaten tillhör amarant-familjen och är således släkt med andra näringsrika råvaror, som quinoa och betor. Just spenaten tros ha sitt ursprung i det Persiska riket för ett par tusen år sedan, och ska ha kommit till Norden först för 500-700 år sedan. Idag är den bland de mest näringsrika grönsaker som vi gärna har hemma i Sverige.

Hur nyttig är spenat?

I samband med Karl-Alfreds entusiasm för spenat lyftes järninnehållet som en klar fördel med den, men idag talar man kanske hellre om spenatens höga mängd antioxidanter samt A-, C- och K-vitamin. Detta inte minst för att spenat även innehåller oxalsyra, ett ämne som gör det knepigt för kroppen att faktiskt ta upp det järn och kalcium som finns i den. Dess andra goda egenskaper sägs dock bidra till minskad risk för stroke, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer, samt till starkare ben, bättre syn och sänkt kolesterol.

Vad gör jag med min spenat?

Se till att skölja den noga innan användning och förvara den i kylskåp – utöver det är möjligheterna oändliga!

Särskilt babyspenat gör sig riktigt fin i sallad, medan i princip all spenat gör sig god i bland annat somriga pajer, värmande soppor, krämiga stuvningar och smakrika grytor. Eller varför inte kombinera den med annan frukt och grönt för en uppfriskande juice?