Öppet hela sommaren! Beställ senast söndag för leverans torsdag.

Råvaran: sparris

Sparris är ett tydligt vårtecken, och en härlig start på primörsäsongen. Den första delikata sparrisen brukar bidra med känsla av lyx, och eftersom sparrisen också är riktigt nyttig så kan du passa på att njuta ordentligt. 

Sparrisen skördas under en kort period på våren. De första knopparna tittar upp ur jorden i början av april här i Skåne och skörden pågår ungefär till midsommar innan stänglarna börjar gå i blom, och man låter plantorna vila och samla energi till nästa år. 

Grön, vit och lila sparris

Det finns många olika sorters sparris, och de kan skilja åt i både utseende, smak och skördeperiod, men vit sparris är faktiskt samma växt som grön sparris. När man odlar vit sparris ser man till att kupa jorden runt den så att stjälken växer under jord. Det är först när stjälken kommer upp i solljuset som den får sin gröna färg. Den lila sparrisen är en annan sorts sparris, även om den fortfarande är ganska ovanlig i Sverige. 

Sparrisplantorna är perenna, vilket betyder att samma plantor produceras sparris år efter år. Och det är ju tur, för det tar upp till tre år innan man kan skörda sin första sparris från sina plantor! 

Sparris med gamla anor

Sparrisen kommer ursprungligen från områden kring Svarta havet och Medelhavet, och under antiken odlades sparris av både egyptier, greker och romare. De första noteringarna om sparris i Sverige är från 1500-talet även om det dröjde till 1800-talet innan det blev en populär gröda bland kungar och adel. 

Sparris är nyttigt

Förutom att den är god, så är sparrisen nyttig. Den innehåller bland annat mycket folsyra, en b-vitamin som är viktig för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar, och folsyra är också extra viktigt för gravida. Utöver folsyra innehåller sparris gott om K-vitamin, E-vitamin, C- och A-vitamin. Sparris innehåller även mineralerna zink, kalium och gott om fibrer. Aminosyran asparagin, som finns i sparris, är milt urindrivande och kan hjälpa till att driva ut vätska ur kroppen om du känner dig lite extra svullen. Sparris kan bidra till en bättre tarmflora eftersom den innehåller ämnen som de nyttiga bakterierna i tarmen har nytta av, och dessutom gott om anti-oxidanter. 

Som om inte både den goda smaken och alla nyttigheter var nog, så har koreanska forskare också hittat tecken på att sparris kan mildra baksmälla! 

Förvaring och tillagning av sparris

När du köper sparris, var noga med att den är riktigt färsk. Stjälkarna ska fortfarande vara spänstiga, och helst ska du se att den nedre delen fortfarande är grön.

Om den har börjat torka kan du skära bort den, och sedan ställa knippet i lite vatten och gärna svalt. 

Riktigt späd sparris går bra att äta rå, till exempel strimlad i en sallad, men den går också fint att både koka, steka och woka. Grillad sparris med bara lite fin rapsolja och flingsalt eller parmesan är också en favorit, och det är så Ulf på Lundasparris helst äter den. 

Här hittar du fler recepttips med sparris