Beställ senast söndag för leverans på torsdag!

Det måste bli enklare att välja rätt!

Öppet brev/svar till Heidi Avellan, Sydsvenskan, på artikeln När samvetet sitter i magen (20 april 2019).

I påskhelgen skrev Heidi Avellan om svårigheterna att välja bra mat i en matbutik, efter rapporter om misskötsel och hemska slakttransporter. Att dessutom ha ett klimatperspektiv på sina inköp gör det hela knappast enklare. Vi känner så väl igen oss, och med insikten att varje spenderad krona innebär ett stöd till ett eller flera företag ville vi försöka göra något konstruktivt. Därför öppnade vi Mylla Matmarknad nu i början på april, en matbutik på nätet med närproducerad och bra mat, direkt från gårdarna och med cykelleverans hem till dig. För att det ska vara enklare att göra bra val när du handlar mat.

Idén bakom Mylla är egentligen ganska enkel. Vi tycker själva det är svårt att som stressade småbarnsföräldrar och storstadsbor att kunna handla närodlad, bra, mat. Mat som vi vet var den kommer ifrån. Hur den producerats, och av vem.

Standardiserad mat i stora volymer, till låga priser, från stora leverantörer - det passar bra in i stora effektiva logistiksystem. Livsmedelskedjornas egna märkesvaror - det ger bäst vinstmarginal för livsmedelskedjan. Men är det en utveckling som vi konsumenter egentligen vill ha? Att det närodlade är det exotiska inslaget i butiken istället för det som importerats från när och fjärran?

Vi tycker inte det, och vi tror inte vi är ensamma. Istället vill vi berätta historien bakom maten. Hur det odlas och vem det är som odlar. Ett ansikte bakom maten, helt enkelt. Vi tror att maten smakar bättre om vi vet lite mer om den, och att det blir mindre matsvinn om man värdesätter maten mer. Det finns producenter som bryr sig, som sätter djurens välfärd först, ibland till och med före eventuella märkningar som troligen skulle vara bättre för affärerna. Producenter som är engagerade, som vill göra ett positivt bidrag till världen och investerar i solcellsanläggningar för att minska sitt klimatavtryck. Det är inte alltid lätt att hitta dem, men vi har börjat samarbeta med några av dem redan nu.

Att göra val som är bättre för klimatet tror vi inte heller behöver vara en uppoffring. Vi vill inspirera och visa att det kan vara gott och spännande att prova vegetariskt, utan att kräva att du ska sluta äta kött om du inte vill. För klimatets skull behöver vi äta mindre kött, det är de flesta forskare överens om. Att då istället välja ett bra kött, som inte flugits över halva jorden och som levt ett bra liv, är ett bra alternativ. Naturbeteskött bidrar dessutom till den biologiska mångfalden. Det kanske kostar några kronor mer, men det smakar mångdubbelt bättre - både i smak och samvete. När en produkt är riktigt billig jämfört med andra liknande är det ofta någon annan som betalar priset. Det gäller både mat och andra branscher.

Det här är inte helt enkelt. Ju mer vi läser på om hur den nuvarande livsmedelsindustrin fungerar och vad den senaste klimatforskningen säger, desto mer komplext blir det. Är det ok med skalade räkor om de är MSC-certifierade, även om de skickats till Kina eller Thailand för att skalas? Är plast alltid dåligt, eller är det ok om plasten förlänger hållbarheten på gurkan? Är äggindustrin alltid hemsk, eller kan man njuta av äggen med gott samvete om man vet att de får gå ute och picka mask och värphönsstallarna värms upp med solel? Är ekologiska tomater från Spanien bättre än konventionella från Furulund?

Vi har valt att jobba med de bästa alternativen vi kan hitta i varje kategori. Det här är komplexa frågor och vi tror inte på något sätt att vi sitter inne på alla svar, snarare tvärtom. Därför tror vi också att den bästa mataffären är den där kunderna själva är med och påverkar vilka produkter som ska finnas. Finns det bättre alternativ än de vi har idag i sortimentet byter vi ut gärna ut dem. Men vår grundinställning, att det ska vara enkelt att göra bra val, den kommer vi inte att ändra.

Vi har alla ett gemensamt ansvar. Det är såklart inte möjligt för alla att ge upp sina trygga jobb för att spendera mer av sin tid att driva på en förändring. Men i varje enskild krona vi var och en spenderar så stöttar vi något, och i det beslutet finns en hel del makt. Vi har valt att fokusera på att minska avståndet och öppenheten mellan de som producerar maten och oss som äter den, och att hjälpa konsumenter att göra bra val kring maten. Det är en mission som är värd att kämpa för och vi är säkra på att det finns många som känner likadant!

Maria Richardsson och Rickard Sandahl
Grundare av Mylla Matmarknad, myllamat.se.